S cieľom uľahčiť Vám používanie naších webových stránok využívame cookies. Kliknutím na tlačidlo "OK" súhlasíte s ich použitím. Funkčné cookies sú v rámci zachovania funkčnosti webu používané počas celej doby prehliadania webom. Podrobné informácie a nastavenia nájdete tu.

@2023  |   fr@fr-auto.sk    tel.: 0915 858 677     tel.: 0915 359 783        -5% pre registrovaných zákazníkov   

3. Poškodená zadná náprava

03.02.2023

3. Poškodená zadná náprava

Zadná náprava

Náprava (jednoduchá torzná vlečená) je časť podvozku, spájajúca kolesá vozidla, s nosnou časťou karosérie.

Na nápravu sú kladené vysoké nároky ako presné vedenie kolies, komfort pri jazde, nízke prevádzkové, nízke výrobné náklady, minimálne rozmery, musí byť dostatočne tuhá a zároveň čo najľahšia... Dať dohromady úplne všetky tieto charakteristiky je nemožné. Vždy sa totiž na druhú stranu váh dostane kvalita, cena alebo životnosť. Výrobcovia sa preto snažia urobiť kompromis a vyrobiť takú nápravu, aby z každej charakteristiky vyťažila pre daný model čo najviac. A keďže hlavne cena ale v neposlednom rade aj hmotnosť a rozmery hrajú hlavné úlohy, tak na druhej strane ostáva už len kvalita a životnosť. Keďže na stav náprav sa zameriavajú aj pravidelné technické kontroly-STK, je nevyhnutné mať ich v úplnom poriadku. V tomto článku sa pozrieme na to, kde nápravy zvyknú mať najslabšie miesta a ako dať takú nápravu do stavu, kedy môžete spokojne a bez obáv jazdiť.

Počujete počas jazdy vo svojom vozidle zvuky pripomínajúce vŕzganie, klepanie?

Ak sa objavujú tieto divné zvuky pri jazde, s  najväčšou pravdepodobnosťou sa s vami pomaličky lúči vaša zadná náprava a bude potrebné zvážiť čo ďalej. Samozrejme to neplatí len pre značky Peugeot, Renault a Citroen. Sme však zameraní práve na tieto značky, preto sa s technickým problémom zadných náprav uvedených značiek budeme zaoberať v blogu trochu podrobnejšie.

Aké sú dôvody poškodenia zadnej nápravy ?

Cesty, spôsob jazdy ale aj to čo nosíme v kufri.  Jednoznačne však záleží na kvalite cesty a kde a ako sa vozidlo využíva. Horšie cesty znamenajú väčší nápor na opotrebenie. Určite nepomáha ani športová jazda, kde zadná náprava dostáva zabrať aj na kvalitnej ceste a k skoršiemu odchodu do servisu s poškodenou zadnou nápravou nám pomôže aj preťažovanie vozidla - či už sú tie kilá v kufri alebo na prívesnom vozíku.

V rannej fáze je poškodenie zadnej nápravy ťažko pozorovateľné. Akonáhle je poškodenie už viditeľné, je náprava pravdepodobne odpísaná na výmenu / repas.

Najbežnejšie príčina postupného zlyhania zadnej nápravy je poškodenie tesnenia ihlových ložísk, ktoré sa ťažko zisťuje, kým auto nezdvihnete v dielni na zdvihák a neprezriete ho. Zvyčajne sa tomu nevenuje pozornosť, takže sa náklady na opravu zväčšia hlavne vďaka tomu, že dôjde k poškodeniu ďalších častí ako (torzné tyče, ramená, dorazy a silentbloky) To je práve ten správny dôvod k pravidelným prehliadkam v autoservise. Ak začnete počuť zvuky pripomínajúce klepanie, škrípanie, je náprava poškodená. Posledným štádiom je zníženie výšky vozidla. V tomto prípade je vozidlo často už nepojazdné a musí byť odtiahnuté. Jediná záchrana je repas existujúcej, alebo kompletná výmena zadnej nápravy za nový diel... Môžeme tomu aj predísť? Samozrejme :)

Dôsledky poškodenej nápravy

Po dlhšej prevádzke s poškodenou nápravou dôjde vo zvislej osi k odklonu zadného kolesa, čo má za následok problémy s jazdnými vlastnosťami -pneumatiky sa začnú opotrebovávať len na jednej strane behúňa a zároveň vzniká riziko nebezpečnej situácie, kedy riadenie auta môže byť nekontrolovateľné a nepredvídateľné. Dokonca môže prasknúť torzná tyč a automobil sa stane nepojazdným.

Prevencia -  najlacnejší spôsob udržania podvozku v dobrej kondícii

Prevencia je záležitosť, ktorú mnohí podceňujú, pretože vyžaduje vykonávať niečo, čo na prvý pohľad nie je za potreby - starostlivosť o nápravu, ktorá je v dobrom stave... Avšak opak je pravdou. Ak sa o podvozok a nápravu dobre staráte, nutnosť celkového repasu, môžete oddialiť o pár rokov.

Zimné obdobie - to je obdobie, kedy je podvozok vystavený nepriazni počasia najviac z celého roka. Okrem toho, že sa nachádza na ceste soľ,  ktorá sa lepí na celý podvozok, je jedným z najväčších problémov aj neustále sa meniaca teplota. Auto je teplé v garáži, potom vojde do zimy a späť do tepla, kde sa zamrznutá soľ mení na slanú tekutinu, ktorá nepriaznivo pôsobí na všetky časti podvozku. A tak sa postupne poškodí ochranná vrstva laku a vznikne hrdza. Hrdza, ktorá si nájde cestu ku oceli začína robiť problémy. Najprv vytvára iba oxidy na povrchu, no neskôr prechádza stále hlbšie až prehrdzaveje značná časť plechu a ten stráca všetky vlastnosti. Ničí sa nie len to ale aj gumové tesnenia, guferá a tým aj ložiská a pod..

Poškodená zadná náprava Peugeot 206

Poďme sa teda pozrieť na niektoré konkrétne problémy s nápravou Peugeot 206. Práve tento model je veľmi obľúbený a bežne sa vyskytujúci automobil na naších cestách. Jeho prevádzka je lacná a údržba patrí medzi také, ktoré zvládne aj menej skúsený majiteľ a úplne každý servis. Peugeot 206 ale aj iné modely nižšej triedy od Francúzov,  sú konštrukčne jednoduchšie vozidlá, o ktoré je menej starostí. To však neznamená, že si takéto auto nevyžaduje pozornosť majiteľa.

Ihličkové ložiská

Ako bolo spomenuté skôr, tento problém nie je ihneď viditeľný a o tom, že máte  poškodené ihličkové ložisko, v podstate ani neviete, až kým sa nezničia vôbec. Alebo kým sa na to  nepozriete vy, alebo Váš servis. Podozrivé však môžu byť zvuky vychádzajúce z nápravy. 

Ako vidno na obrázku v pravo, ložisko je poškodené ale auto dokáže prísť do servisu po  vlastnej osi. Náročnosť rozoberania jednotlivých častí je potom závislá na tom, ako veľmi  je  ktorá poškodená.  Výmena ložiska nápravy je pracnejšia ale za to finančne nenáročná.  Predídete tak ďalšiemu poškodeniu. Nové  ložisko nápravy na Peugeot alebo Citroen Vám  dodáme, aj s kontrolou podľa VIN kódu.


◘ Torzné tyče

Trošku teórie na začiatok. Torzná tyč, je pružné oceľové spojenie ramena nápravy so samotnou nosnou časťou nápravy. Podobne ako pružina, torzná tyč zabezpečuje pérovanie vozidla s tým rozdielom, že pružina sa stláča a torzná tyč skrúca. Napätie ktoré vznikne v torznej tyči potom odpovedá sile, aká pôsobí na zadnú nápravu. Deje sa to v prípustných medziach dovoleného napätia pre daný materiál, čo zabezpečí výrobca udávaním max. hmotnosti akou môžete nápravu zaťažovať a poistí to dorazom zadnej nápravy, aby sa pri prejazde nerovným povrchom nestalo, že materiál skrutnej tyče prekoná medzu klzu.

Všetko to funguje bez problémov, až kým sa nezačnú diať procesy opísané v článku vyššie.  Soľ, korózia, zaťažovanie, spôsob jazdy a starostlivosť o nápravu sú faktory, ktoré ovplyvňujú to, či Vám torzné tyče vydržia. 

Ako zistím že sú torzné tyče opotrebované?  Výška vozidla zadnej časti bude postupne klesať až na doraz. To sa môže stať buď na jednej alebo obidvoch stranách. A to je ten lepší prípad. Horší je, ak tyče rovno prasknú a auto je rázom nepojazdné.

Silentbloky (uloženie zadnej nápravy)

Silentbloky sú elementy, ktoré spájajú 2 častí tzv.pružným spojom. Ich úlohou je tlmenie nárazov a zároveň zabraňujú prenosu vibrácií medzi jednotlivými komponentami motora. Silentblok obsahuje špeciálnu gumovú zmes, ktorá má dobré tlmiace vlastnosti, ale vplyvom vonkajšieho prostredia sa jej vlastnosti rapídne zhoršujú a už po niekoľkých rokoch, môže byť kedysi pružný spoj, už len spoj, ktorý už nebude tlmiť ani vibrácie ani rázy, pretože guma bude tvrdá a časom sa jednoducho rozpadne.

Preto častým problémom býva aj veľká vôľa v uložení silentblokov nápravy. Podceňovaný problém môže vyústiť do vôle takej, že sa odtrhne skrutka ktorá nápravu drží. Oprava finančne nenáročná a zvýšite si komfort jazdy na úroveň nového auta.

Repas / Výmena

Ak sa nepodarí nápravu zachrániť, je na mieste rozmýšlať o repase, alebo  výmene kompletnej nápravy za novú.  Kompletnú ponuku nájdete na našej web stránke ...::: ZADNÁ NÁPRAVA PEUGEOT / CITROEN :::...

Vytvorené systémom www.webareal.sk

MDU0NDU